Nabór deklaracji zainteresowanych właścicieli budynków na przydomowe oczyszczalnie ścieków
29 października 2025W związku z planowanym ogłoszeniem naboru wniosków przez Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 dla działania 10.10.1 Inwestycje w zakresie systemów indywidualnego oczyszczania ścieków Wójt Gminy Stary Brus informuje, iż prowadzony jest nabór osób zainteresowanych – właścicieli budynków mieszkalnych na terenie Gminy Stary Brus, do udziału w projekcie polegającym na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków.
Wsparcie skierowane jest do mieszkańców obszarów wiejskich bez dostępu do sieci kanalizacyjnej. Potencjalnym Beneficjentem środków może być wyłącznie gmina (bądź związek gmin), która może otrzymać na ten cel do 1,5 mln złotych.
Projekt będzie obejmował: wykonanie dokumentacji projektowej, zakup oraz instalację biologicznych przydomowych oczyszczalni ścieków spełniających normę PN-EN 12566-3.
Poziom dofinansowania ze środków europejskich wyniesie do 75% kosztów kwalifikowanych. Szacunkowy wkład własny mieszkańca wyniesie ok. 5-7 tys. (ostateczny koszt jednostkowy zostanie ustalony po przetargu). Nabór wniosków o dofinansowanie odbędzie się w IV kwartale 2025 roku. Przedsięwzięcie realizowane będzie w latach 2026 – 2027.
Warunki udziału w projekcie:
- Posiadanie prawa do nieruchomości (właściciel lub współwłaściciel);
- Złożenie deklaracji uczestnictwa w wyznaczonym terminie;
- Brak zaległości w opłatach lokalnych na rzecz Gminy Stary Brus (należności podatkowe, opłaty za wodę, wywóz śmieci itp.)
Zainteresowani do udziału w projekcie, proszeni są o wypełnienie, podpisanie i złożenie następujących dokumentów:
- DEKLARACJA UCZESTNICTWA W PROJEKCIE – 1 egz.
- UMOWA UŻYCZENIA NIERUCHOMOSCI – 2 egz.
- OŚWIADCZENIE WŁAŚCICIELA NIERUCHOMOŚCI – 2 egz.
w nieprzekraczalnym terminie do dnia 12 listopada 2025 r.
Ważne: Dokumenty „Umowa użyczenia nieruchomości” oraz „Oświadczenie właściciela nieruchomości” powinny być podpisane przez wszystkich właścicieli/współwłaścicieli nieruchomości zgłoszonej do projektu.
Dokumenty można składać w formie papierowej w Urzędzie Gminy Stary Brus w pokoju nr 8 (pokój na piętrze) lub przesyłając podpisane w formie elektronicznej dokumenty mailowo na adres s.pakula@starybrus.pl.
Dokumenty będą rozpatrywane według kolejności ich składania. Ze względu na ograniczoną ilość środków finansowych deklaracje będą rozpatrywane do wysokości limitu środków przypadającego na gminę.
Projekt będzie realizowany wyłącznie w przypadku otrzymania dofinansowania.
UWAGA!!!
Prosimy o przeanalizowanie minimalnych odległości, jakie muszą być zachowane przy lokalizacji przydomowej oczyszczalni ścieków (wg Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie)
| Element zabudowy (zagospodarowania terenu) | Odległość od osadnika | Odległość od systemu rozsączającego oczyszczone ścieki (drenaż lub studnia chłonna) |
| Granica posesji lub droga | 2 metry | 2 metry |
| Dom | – | 5 metrów |
| Studnia (ujęcie wody) | 15 metrów | 30 metrów |
| Rurociągi (woda) | 1,5 metra | 1,5 metra |
| Przewody elektryczne | 0,8 metra | 0,8 metra |
| Drzewa i krzewy | Brak norm | 3 metry |



